O CATEDRALA PENTRU CAPITALA[1]
I. Inceputul demersurilor pentru construirea catedralei in Bucuresti
I. Inceputul demersurilor pentru construirea Bisericii Catedrale in Bucuresti
Scrie in istoria tarii si a neamului nostru ca domnii si boierii pamanteni in urma unor evenimente insemnate pentru tara si neam, ei inaltau cate o biserica sau manastire ca semn de multumire si recunostinta fata de Cel Atotputernic, de la care izvoraste tot binele si fericirea. Ne spun cronicarii de comun acord si cu vadita satisfactie, ca Stefan cel Mare, Domnul Moldovei, in urma fiecarui razboi incoronat de succes, inalta cate o biserica sau manastire. Tot din recunostinta, pentru scaparea sa miraculoasa de la moarte Mihai Viteazul, a ridicat apoi fosta manastire din Bucuresti, a carei biserica ,,salvata” ii poarta si astazi numele.
Alti domnitori ca Mircea, Neagoe Basarab, Matei Basarab etc., inaltau insa biserici cu multa credinta si piosenie. Toate acestea erau inzestrate de catre intemeietorii lor cu tot ce era necesar pentru existenta si splendoarea lor. De multe ori le veneau in ajutor si alti demnitari ai vremii. Aceasta pentru ca, in duhul credintei stramosesti, mosii si stramosii nostri aveau in vedere sa lase, in viata fiind, sau pe patul de moarte, si cate o particica din avutul lor castigat cu sudoarea fruntii si prin gratie divina, ca sa fie intrebuintat pentru sufletul lor. In felul acesta se explica existenta numeroaselor biserici si manastiri, care presara tara noastra de la un capat pana la celalalt. Era deci un frumos obicei, care devenise o sfanta datorie, ca tot romanul sa-si inalte mintea si inima catre cele ceresti si sa nu le tina tintuite numai catre cele pamantesti.[2]
Ideea unei „Catedrale a Mantuirii Neamului“ s-a pus intotdeauna in stransa legatura cu marile evenimente din istoria poporului roman, care au echivalat cu o adevarata izbavire, eliberare, si afirmare a neamului romanesc, din viata caruia Biserica n-a lipsit niciodata. Aceste evenimente au fost aproape asemanatoare cu o ,,mantuire”, adica o izbavire, eliberare de rau, de pacat si din moarte. Nu intamplator, Andrei Muresanu adresa poporului roman indemnul: „Desteapta-te, romane, din somnul cel de moarte !“, indemn care a devenit emblema si imn national[3].
In practica Bizantului si a statelor ortodoxe care i-au urmat, organizarea statala implica si organizarea bisericeasca - patriarhul fiind intotdeauna in apropierea bazileului.[4] Astfel oriunde se muta capitala tarii se muta si resedinta intaistatatorului Bisericii, iar pentru a raspunde necesitatilor se construia o catedrala care sa exprime aceasta noua situatie. In aceasta traditie, odata cu crearea noului stat, independent politic dar si bisericesc, cum devenise Romania in secolul al XIX-lea, a aparut necesitatea unei noi Catedrale care sa intareasca noua realitate istorica.
Iata care era dorinta poporului dupa dobandirea independentei in 1877 si dupa proclamarea Romaniei ca stat in 1881: Sfanta noastra Biserica si intreaga natiune romana nu inceteaza a sarbatori si a se ruga lui Dumnezeu pentru sfanta sigilare de sus a unui asemenea maret act national…[5] si sub impresia atator fapte deosebite pentru tara si neam, s-a hotarat facerea unei catedrale in Bucuresti demna de capitala tarii.[6]
Acum sunt intocmite Statutele Asociatiei de Constructie a Catedralei din Bucuresti votate de Adunarea Generala in Sedinta din 19 Martie 1881 unde in CAP. I , Art. 1. citim: Se instituie asociatia pentruedificarea unei Biserici Catedrale in capitala Romaniei, care Catedrala sa fie prin proportiile sale, un monument amintitor actualei situatii a tarii si nealteratei pietati nationale.[7] Iar in CAP. V. , Art. 23. citim: Hramul Catedralei sa fie si cel al Invierii Domnului nostru Iisus Hristos in amintirea fericitei invieri a Romaniei[8].
In Monitorul Oficial Nr. 49 din 6 (18) Iunie 1884 gasim publicata hotararea Guvernului condus de I. C. Bratianu, care aloca Ministerului cultelor si instructiunilor publice suma de 5.000.000 lei pentru Biserica Catedrala din Bucuresti[9], demna de religiozitatea poporului roman si de faptele marete cu care l-a invrednicit Dumnezeu.[10]
Cum s-a dorit sa se pecetluiasca unitatea de neam si de credinta?
,,…daca Dumnezeu ne-a invrednicit a ne mandri sa fim cea mai fericita generatie a neamului (generatia care a infaptuit Marea Unire) apoi dorinta sfanta avem sa ne dovedim si vrednici de aceasta distinctie, justificand fiecare fiu al neamului aceasta mandrie in masura cea mai mare prin jertfe pentru asezamintele tarii si indeosebi prin Sfanta sa Biserica……Catedrala Mantuirii Neamului sa dovedeasca prin concursul personal al fiecaruia, ca este simbolul vazut al unitatii noastre de lege si credinta, de care sa ne lege si amintirea placuta, ca am contribuit cu tot ce am putut la inaltarea ei…” ( Mitropolitul Primat Miron Cristea - la sedinta Sfantului Sinod din 10/23 Mai 1920)
,,…BISERICA MANTUIRII pe care suntem datori sa o ridicam in Capitala tuturor romanilor, sa fie semn de multumire pentru ajutorul Celui Prea Inalt si ca simbol al unitatii sufletesti a intregului neam si spre vesnica pomenire celor raposati pentru infaptuirea Romaniei intregite…” (Regele Ferdinand – fragment din scrisoarea adresata Sfantului Sinod la 10 Mai 1920)
,,…am nadejdea neclintita, ca fiecare roman, de orice varsta, si orice stare, va contribui dupa putere la zidirea bisericii numita Biserica Mantuirii Neamului pe care o vom lasa urmasilor ca semn de multumire Atotputernicului Dumnezeu pentru ajutorul ce ne-a dat si binele ce a revarsat totdeauna asupra neamului romanesc…”(I.P.S. Mitropolit Pimen al Moldovei- Bucuresti 10 Mai 1920)
,,… fiindca aceasta biserica va fi a intregului neam romanesc, socotesc ca nu va fi roman si crestin adevarat, care sa nu-si dea cu bucurie obolul sau, pentru acest monument istoric…”( Episcopul Nifon al Dunarii de Jos- 10 Mai 1920)
,,…Intrarmat cu credinta in Cel mort si inviat, poporul romanesc, cu cat simtea ca moare sub lovituri straine, cu atat era mai sigur de reinvierea lui. La lumina credintei, el n-a putut sa vada in ranile si durerea lui, decat pretul crestin de a-si merita viata si de a-si rascumpara ca si Mantuitorul dreptul la nemurire…
…ne readucem aminte de trecutul indepartat, modest dar stralucit prin vlaga si frumusetea lui, cand sufletul neamului romanesc se sprijinea in credinta, si cand patria romaneasca se sprijinea pe sfintele altare…
…In fata unei istorii de lacrimi si altare, s-a inteles ca taina trainiciei si a dainuirii noastre trebuie cautata in aceste altare, la care poporul si Voievozii isi inchinau dea pururi si jalea si izbanda…(P.S. Arhiereu Vartolomeu Bacaoanu, Loctiitor de Episcop al Ramnicului Noului-Severin, Bucuresti-10 Mai 1920)[11]
Amplasamentul de pe Dealul Arsenalului a fost recomandat si de arhitectul Petre Antonescu, in Ziarul Neamul Romanesc, din 27 februarie 1929:
Plecand de la ideea ca aceasta catedrala va fi cel mai insemnat monument al tarii, se intelege de la sine ca va trebui asezat pe unul din locurile cele mai proeminente ale orasului…in asa fel incat sa se impuna cat mai mult vederii fara a fi cautat.
Pentru asezarea monumentului pe o culme, am avea pilda clasica a acropolelor antice, iar in timpurile medii am cita catedrala de la Praga, care, prin frumusetea ei, constituie punctul cel mai impresionant al acestui oras. Din vremea noastra as da pilda biserica Sacre - Coeur, din Paris care a imbogatit de curand capitala Frantei cu o minune monumentala de un efect estetic uimitor.
De aceea, mai mult ca oricare monument al capitalei, catedrala trebuie sa fie ridicata pe pozitia cea mai deluroasa posibila. Biserica Neamului trebuie sa vegheze de la inaltime, ca o straja divina, intreaga capitala.
Din dealurile ce domina mai central Bucurestii, avem din fericire, foarte potrivit pentru catedrala, tot platoul Arsenalului, intins pe zeci de mii de metri patrati, pana aproape de inima capitalei…
Tot pentru Dealul Arsenalului a optat si inginerul V.I. Istrati in brosura Catedrala Neamului, Bucuresti, 1929:
Parerea mea a fost si o mentin si astazi, ca o asemenea catedrala trebuie asezata pe una din colinele ce se intind pana aproape de centrul orasului, pentru ca sa fie vazuta cat de departe; sa fie asezata astfel incat nu numai sa domine cat mai mult orasul, dar sa se bucure in acelasi timp de o adevarata liniste sufleteasca.
Singurul loc propriu acestei catedrale este Dealul Mihai Voda, unde este astazi instalat Arsenalul armatei…deci in apropierea centrului capitalei[12].
Iata de ce ideea „Catedralei Mantuirii Neamului“, lansata si dupa dobandirea independentei, dar mai ales dupa reintregirea Romaniei, de catre patriarhul Miron Cristea si imposibila de realizat in vremea comunismului, sub patriarhii de vrednica pomenire Justinian si Iustin, a fost din nou adusa in actualitate de catre Prea Fericitul Parinte Patriarh Teoctist ca pe o obligatie morala de a duce mai departe si indeplini ideea inaintasilor Prea Fericirii Sale.[13]
II. Repere istorice legate de locul amplasarii Catedralei Neamului
a). Marea Podgorie a Bucurestilor
Oras asezat pe o campie intinsa, unduita precum cursul Dimbovitei, Bucurestiul, era recunoscut altadata pentru suprafetele mari de vita-de-vie care se intindeau din ce in ce mai mult, incat din dealul Cotrocenilor si pana la cel al Vacarestilor alcatuiau marea si renumita Podgorie a Bucurestilor.
Cea mai mare parte a acestor vii era in proprietatea acelora care detineau la acea vreme puterea politica si sociala, adica domnul tarii si boierii.
Intinsele suprafete ale orasului erau in stapanirea domnitorului si mai ales a manastirilor, cuprinzand si asa zisele dealuri, cu ar fi de exemplu: dealul Mitropoliei, dealul Cotrocenilor, dealul Lupestilor, dealul Spirii, dealul Filaretului, dealul Vacarestilor etc.[14]
Dealul cu vii din Podgoria Bucurestilor
Toate manastirile construite in Bucuresti, ctitorite in special de domnii tarii, au fost inzestrate pe langa alte bunuri, cu vii intinse care aduceau un venit absolut necesar in vremuri in care ele deveneau adevarate ,,fortarete” de credinta si de cultura la care-si gaseau adapost nu doar cei oropsiti ai sortii (saraci, orfani, bolnavi etc.), ci ele uneori trebuiau sa asigure cele necesare ostirii in incercarile grele prin care trecea tara. Drept dovada avem Manastirea Radu Voda, aflata pe malul drept al raului Dimbovita – ca mai toate manastrile, deoarece locul era mai inalt si ferit de inundatii – care era cea mai bogata in mosii, mori, livezi si vii.
Biserica Bucur si Manastirea Radu Voda
O slaba amintire topografica despre existenta acestor vii bucurestene care ocupau o intindere mare din suprafata orasului s-a pastrat prin denumirea unor strazi: Viisoarei, Povernei (unde la inceput a fost o povarna primitiva), Heliade intre vii, Ziduri intre Vii, si lunga Soseaua Viilor care trecea pe culmea dealului printre vii, adica tocmai prin mijlocul podgoriei bucurestene. O parte din aceasta artera importanta si-a schimbat denumirea purtand numele eroului de la 1821, Tudor Vladimirescu, si devenind, bineinteles, bulevard[16].
Se pare ca o parte din viile de pe Dealul Podgoriilor au fost distruse in vremea lui Mihai Viteazul, atunci cand ostile lui Sinan Pasa au ocupat Bucurestii, distrugand si incendiind o parte insemnata a orasului[17].
Biserica Sf. Spiridon- Spirea Veche, 1984 Prima Biserica Sf. Spiridon- Spirea Veche
Dealul a fost cultivat tot cu vita-de-vie si chiar cu livezi inca din timpul lui Alexandru Ipsilanti (1774-1882), care in 1775 ridicase in apropiere, mai jos de Biserica Spirea Veche, resedinta domneasca numita Curtea Noua[21], devenita Curtea Arsa dupa ce a fost mistuita de incendiul din 1812.
II. Dealul Mihai Voda (dealul cu viile manastirii Mihai Voda –1595) si imprejurimile lui au fost o oaza de spiritualitate prin altarele bisericilor care strajuiau resedinta domneasca de la Curtea Noua a lui Alexandru Ipsilanti, si tezaurul arheologic milenar al locului.
Dintre Bisericile existente odinioara[22] amintim:
Biserica Sf. Nicolae- Alba Postavari
inainte de demolare, martie 1984
In aceasta Biserica inainte de a fi dus in fata calaului, Mihai Viteazul s-a rugat pentru a fi salvat de la moarte. Din 1635 Biserica devine metoc al Manastirii Mihai Voda. Sapaturile arheologice facute in anii 1953-1956 in aceasta regiune au dat la iveala resturi ale primei biserici de la sfarsitul sec. al XVI-lea, in jurul careia era un cimitir[25].
Manastirea Mihai -Voda ctitoria lui Mihai Viteazul zidita in anul 1595.[26]
Manastirea si podul Mihai Voda la 1793
Manastirea fusese bogat inzestrata de ctitorul ei si inchinata la ,,Simopetra”[27]
Manastirea Mihai Voda in timpul demolarilor - 1984
Schitul Maicilor[28] un alt ansamblu manastiresc ridicat la poalele Dealului Spirii inainte 1726 octombrie 1, (data Pisaniei[29]).
Schitul Maicilor
Biserica Izvorul Tamaduirii atestata la 30 martie 1785 ca biserica de lemn si apoi inlocuita cu una din zid 1794 septembrie 8, (data Pisaniei[30]).
Biserica Izvorul Tamaduirii demolata in 1984
Curtea Arsa a lui Alexandru Ipsilanti a avut si ea o biserica precum aveau toate curtile domnesti sau boieresti: Biserica Sfanta Ecaterina zidita prin 1775, care a dainuit pana prin 1875. In acest timp ea a fost transformata in geamie turceasca odata cu ocupatia vremelnica a turcilor, iar odata cu construirea Arsenalului Armatei in 1860 peste subsolurile Curtii Arse (in 18-22 decembrie 1812), paraclisul e transformat in ,,Pulberaria Armatei”.[31]
Dupa lupta de la 13 septembrie 1848, din Dealul Spirii dintre un grup de bravi pompieri romani si armata cea mare a lui Omer Pasa, si dupa Unirea Principatelor Romane, Dealul Spirii a devenit Dealul Arsenalului. Este cel mai inalt deal al orasului, o adevarata ,,rezervatie” arheologica[32] prin vestigiile resedintei domnesti de la Curte Noua a lui Alexandru Ipsilanti (1775), cea mai mare bogatie a acestui deal cu imprejurimile lui fiind bisericile de manastire sau schit, cu adevarat un tezaur istoric viu, care din pacate a fost demolat tot pentru a se construi in special curtea imensa a Casei Poporului (vezi Harta[33]).
Harta Bucurestilor (cartierul Izvor dupa 1999)
cu locatia Bisericilor daramate sau translate
O sfanta datorie ne indeamna sa aducem la cunostinta cititorilor stradaniile Bisericii noastre pentru construirea in Bucuresti a unei catedrale patriarhale, inchinate tuturor eroilor care s-au jertfit, de-a lungul intregii noastre istorii pe altarul credintei, libertatii si unitatii neamului romanesc.
[1] Documentatie din cadrul Sectorului ,,Catedrala Mantuirii Neamului ”- Administratia Patriarhala,
Consilier Patriarhal -Pr. Asist. Univ. Dr. Gheorghe Ispas; Redactor Sector - Diac. Stefan Gherasim
[2] G…O catedrala in Bucuresti in Revista ,,Biserica Ortodoxa Romana”, Nr. 4-6 /1898, p. 523-524.
[3] Pr. Prof. Dr Nicolae D. Necula, Noua Catedrala Patriarhala, o necesitate a vietii spirituale romanesti, www.crestinism-ortodox.ro/html/ 11/11h_noua_catedrala_patriarhala.html - 19k
[4] Un exemplu elocvent in acest sens-consemnat in istoria tarii noastre –este intemeierea Mitropoliei Ungrovlahiei la 1359. Atunci, Voievodul Nicolae Alexandru Basarab, solicitand Patriarhiei Ecumenice recunoasterea Mitropoliei, a mutat pe Mitropolitul Iachint de Vicina in cetatea de scaun a tarii, stabilind aici resedinta mitropolitana. Tot acum Voievodul Nicolae Alexandru Basarab pune piatra de temelie, incepe construirea bisericii domnesti Curtea de Arges, cu hramul Sf. Nicolae, ceea ce avea sa devina o adevarata catedrala mitropolitana in epoca, impresionanta si astazi.
[5] Regatul Romaniei in Revista ,,Biserica Ortodoxa Romana” Nr 7/1881.
[6] G…O catedrala in Bucuresti in Revista ,,Biserica Ortodoxa Romana”, Nr 4 / 1898 p. 453
[7] Idem p. 489
[8] Idem p.442
[9] Monitorul Oficial Nr 49 /Miercuri 6 (18) Iunie 1884
[10] G…O catedrala in Bucuresti in Revista,, Biserica Ortodoxa Romana”, Nr. 4-6 /1898 p. 523
[11] Fragmente din SEDINTA FESTIVA A SFANTULUI SINOD tinuta in Catedrala Sfintei Mitropolii a UNGRO- VLAHIEI, in ziua de 10/23 mai, anul mantuirii 1920, in brosura ,,Biserica Mantuirii Neamului”, Tipografia Cartilor Bisericesti, Bucuresti 1920.
[12] Consemnari din articolul manuscris pastrat la Sectorul ,,Catedrala Mantuirii Neamului” semnat G. Vasilescu.
[13] Pr. Prof. Dr Nicolae D. Necula, Idem.
[14] George Potra, Din Bucurestii de ieri, vol. I, Editura Stiintifica si Enciclopedica, Bucuresti, 1990, p. 188
[15] Ibidem p. 190
[16] Ibidem p. 197
[17] O alta distrugere a viilor de pe dealurile bucurestene a fost aceea din timpul lui Mihnea al III-lea (1658-1659), mentionata intr-un document dat de Antonie Voda din Popesti, la 11 mai 1669. El arata ca ,,din hotarul Lupestilor in jos, pe deal pana in calea Mehedintilor” (Calea Rahovei) si pana ,,unde suie calea la crucea lui Alexandru Voda, cea de piatra” si ,,de aici, de la cruce in jos pana in hotarul de piatra” al mitropoliei, de ,,cand cu rautatile, s-au pustiit viile de n-a mai ramas o vita, ci numai pajiste” Vezi George Potra, op. cit. p. 191
[18] Biserica Spirea Veche a fost demolata la 27 aprilie 1984, pentru eliberarea cu repeziciune a amplasamentului destinat Casei Poporului. Distrugerea ei s-a facut prin dinamitare, datorita soliditatii ei, avand placa de beton care sustinea turla. Vezi GHID ATLAS, Istoria si arhitectura locasurilor de cult din Bucuresti, Vol II, Editura Ergorom’79, Bucuresti, 2000, p.473.
[19] Aceasta data este inscriptionata pe piatra funerara a ctitorului ,,doftorul” Spiridon Kristofi originar din Corfu, insa Parintele Musceleanu pretinde ca a fost ridicata la 1676 cf. G.I. Ionescu - Gion, Istoria Bucurestilor…p. 194 din Calendar antic, 1862, p. 104. (Vezi nota 3 din ATLAS -GHID -Idem p. 472).
[20] A se vedea diata ctitorului din 1759 iulie 17, la Arhivele Statului, Bucuresti, Mitrop.,CCCXL/2. cf. Nicolae Stoicescu, Repertoriul bibliografic al monumentelor feudale din Bucuresti, Editura Academiei RPR, nota 4, p. 305, la Bibl. Sf. Sinod. Cota III, 1025.
[21] Locul ales de Alexandru Ipsilanti pentru Curtea Noua era situat in vecinatatea Manastirii Mihai Voda, pe Dealul Spirii, unde pana prin ultimii ani se gasea fostul Arsenal al Armatei, si pe unde in acea vreme se intindeau viile manastirii (vezi N. Stoicescu, op. cit. p. 35). De fapt palatul ridicat pe Dealul Spirii de Alexandru Ipsilanti, se gasea in mijlocul viilor si a gradinilor care acopereau dealul (Vezi George Ioan Lahovari, Marele dictionar geografic al Romaniei, Vol. I, Bucuresti 1898, p. 720).
[22] Spunem ,,existente odinioara” deoarece unele au fost demolate (Alba – Postavari, Spirea Veche, Izvorul Tamaduirii) iar altele au fost partial translate (Biserica Manastirii Mihai – Voda si Biserica Schitul Maicilor).
[23]A fost construita de jupanita Caplea, sotia lui Ghiorma mare postelnic (care apare cu acest nume in divan intre 1564-1568. cf. DIR, XVI/3, p. 190; si DIR, XVI/5, p. 240-241, apud N. Stoicescu op. cit. nota 1, p. 165). Din 1635 Biserica devine metoc al Manastirii Mihai Voda. Prin 1980-1981 incep lucrarile din Dealul Arsenalului. Pamantul escavat zi si noapte, era depozitat prin preajma Bisericii din ce in ce mai aproape. In 1983 mormanele de pamant ajunsesera pana la jumatatea inaltimii ferestrelor. Biserica a fost daramata duminica 18 martie 1984 pentru a face loc ansamblului Casa Poporului.
[24] N. Stoicescu, op. cit. p. 165 .
[25] Dupa parerea autorilor rapoartelor de sapaturi, aceasta Biserica a fost reconstruita pe vechile fundatii, la inceputul sec. al XVIII-lea, cand a fost inchinata ca metoc Manastirii Mihai Voda. (Vezi N. Stoicescu, op. cit. nota 8, p. 165)
[26] Manastirea cu hramul Sfantul Nicolae este ridicata pe Dealul Spirii (Vezi George Ioan Lahovari, Idem p. 720). Istoria Manastirii Mihai Voda incepe insa intre anii 1589-1591, cand potrivit legendei in mai multe versiuni, Mihai, fiul lui Patrascu Voda cel Bun banuit ca aspira la domnie si unelteste in acest scop, este prins din porunca lui Alexandru -Voda cel Rau si dus catre Piata Sf. Anton, locul de osanda intr-o iarna deosebit de aspra. Drumul trecand pe la Biserica Alba -Postavari de sub Dealul Spirei, cu ingaduinta paznicilor sai, el se opreste la Sfanta Liturghie si la icoana Sf. Nicolae, unde se roaga si face un legamant de a ridica o manastire pe dealul din apropiere de va scapa cu viata. El scapa ca prin minune de osanda, datorita chezasiei depusa de 12 boieri dupa o versiune, iar dupa alta – Banul Mihai ,,un barbat falnic si deosebit de aratos”, este eliberat sub presiunea norodului strans in numar mare la locul de executie. Astfel Mihai Viteazul, ridica aceasta manastire, tinandu-si promisiunea in fata lui Dumnezeu. In 1813 era printre manastirile mari ale tarii (Urechia, Istoria romanilor, X A, p. 165; M. Cantacuzino, Istoria Tarii Romanesti, p. 177; D. Fotino, Istoria Daciei, p. 165) apud N. Stoicescu, op. cit. nota 3, p. 230. In 1984, Biserica manastirii a fost translata 289m, iar constructiile aferente au fost in mare parte dinamitate sau doborate cu buldozerul. (Vezi Diac. Cristinel D. Trandafir, Daramarea bisericilor ortodoxe din Bucuresti in perioada comunista,-Lucrare de licenta, Bucuresti 2001, p. 101, apud Alexandru Mitru, Bucuresti in legende si povestiri, Ed. Sport – Turism, Bucuresti, 1975, p. 72-73)..
[27] Arhivele Statului, Bucuresti , S.I, nr. 1463, cf. N. Stoicescu. op. cit., nota 4, p. 230
[28] Schitul este ctitorie a Doamnei Tatiana (numita si Hagi Dina), care scapand din robia turcilor a dorit sa se dedice lui Dumnezeu, construind acest schit cu hramul Buna Vestire. La 1730 noiembrie 1, schitul este inchinat mitropoliei (cf. Arhivele Statului, Bucuresti, Mitrop.,CCCXXXV/1. apud N. Stoicescu, op. cit, nota 4. p. 223). In 1983-1984 schitul a fost translat 245m pentru a se face loc giganticului proiect Casa Poporului.
[29] A se vedea si hrisovul domnesc din 1729 aprilie. 27, la Arhivele Statului, Bucuresti, Peceti nr. 49 , cf. N. Stoicescu, op. cit., nota 3, p. 223.
[30] Ctitorul initial nu este cunoscut. Biserica este reinnoita cu una din zid in 1794 de meseriasii din preajma locului. (Vezi N. Stoiescu, op. cit, p. 221.). Ea a disparut in trei zile: in 4, 5 si 6 august 1984. Altarul fostei biserici Izvorul Tamaduirii este astazi ingropat in talazul din partea de N-V a Casei Poporului, langa gardul din prefabricate din lungul strazii Izvor, la intersectia cu str. B.P. Hasdeu. (A se vedea si Diac Cristinel Trandafir, Idem p. 54, apud N. Ionescu Ghinea, Biserici osandite de Ceausescu, Ed. Anastasia, Bucuresti 1995, p. 49-57).
[31] Vezi ATLAS GHID… Vol. II, p. 447.
[32] Despre istoria foarte veche a Dealului Mihai – Voda, putem spune ca arheologii si istoricii, au dat la iveala vestigii de o valoare istorica imensa pentru noi. Intre 1953 – 1957, cand au intreprins cercetari in zona, au descoperit existenta unei asezari dacice de trei milenii. Asezare ce a dainuit pana la mijlocul secolului I d. Hr. Despre Vatra Dacica Prof. Virgiliu V. Teodorescu ne spune: Prin caracterul de unicitate al vetrei, aceasta asezare se inscrie in randul descoperirilor de referinta ale arheologiei romanesti din ultimele decenii, constituind o valoroasa piesa de patrimoniu de importanta nationala .(Diac Cristinel D. Trandafir, Idem p. 101, apud Alexandru Mitru, op. cit. p. 73)
[33] A se vedea ATLAS-GHID (Istoria si arhitectura lacasurilor de cult din Bucuresti), Vol. I, Bucuresti, 1999, Editura Ergorom’79, p. 203.